2. Stanovení terapeutických cílů
Informace z vyšetření jsou podkladem pro tvorbu terapeutických cílů, které jsou stanové vždy na dobu dvanácti týdnů a poté dochází ke stanovení nových cílů, případně k úpravě dosavadních cílů dítěte.
Cíle se zaměřují na rozvoj dovedností ze všech vývojových oblastí:
● receptivní komunikace
● expresivní komunikace
● sociální dovednosti
● imitace
● sdílená pozornost
● kognice
● herní dovednosti
● jemná motorika
● hrubá motorika
● chování
● sebeobslužné dovednosti
Zároveň jsou pro tvorbu terapeutických cílů velmi přínosné i informace ze strany rodičů, kteří mohou být aktivně zapojení do výběru terapeutických cílů. Je pro nás velmi důležité, aby rodiče zaznamenali pokrok dítěte nejen u nás na klinice, ale i v domácím prostředí.
3. Terapeuticko-intervenční program
Po stanovení cílů s dítětem pracuje terapeut, přičemž terapie s dítětem probíhá v rámci hry. V jedné terapeutické hodině zapojujeme cíle do aktivit, které volí dítě a rozvíjíme dovednosti, které dítě zatím nezvládá, nebo je zvládá jen částečně. V každé aktivitě obvykle terapeut s dítětem pracuje na několika cílech z různých vývojových oblastí.
Aby byl terapeuticko-intervenční program co nejúčinnější, obvykle je zapotřebí s dítětem pracovat pravidelně a intenzivně. Doporučuje se, aby s dítětem terapeut pracoval 10-20 hodin týdně a dále aby s dětmi terapeuticky pracovali i rodiče během běžných denních aktivit a během hry. ESDM probíhá s terapeutem v terapeutické místnosti. Nejčastěji terapie probíhá ve formátu 1:1 (terapeut a dítě) a jedna terapeutická intervence probíhá zhruba 50 minut. Zároveň mohou rodiče pracovat s dítětem terapeuticky doma sami a využít školení v metodě ESDM v rámci našich konzultací (viz ceník).